• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Webbredaktör.se

  • Hem
  • Blogg
  • Kunder
  • Kontakt
  • English
  • Content marketing
    • Digitala kampanjer
      • Dynamiska sökannonser
      • Jämförelse av PPC-plattformar
      • Kurs – Google Adwords
      • PPC-förvaltning
      • PPC-kampanjer (pay-per-click)
      • Skillnaden mellan organiskt sök och PPC
    • Nyhetsbrev
    • Sociala medier
    • Hantera kommentarer i sociala medier
  • SEO
    • SEO-Copywriting
    • Vad är organisk ranking?
    • Vad är Google Places?
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesanalys
    • Varumärkesplattform
    • Varumärkesmätning
    • Varumärket i organisationen
    • Konvertering
    • Leadsgenerering
  • Webbredaktion
    • Outsourcad webbavdelning
    • Vi producerar innehåll
    • Produktionsstöd
    • Webbproduktion
    • Design
    • UX – User Experience Design
  • Om oss
    • Affärsnytta
    • Digital strategi
    • Hur vi arbetar
    • Rådgivning och expertis
    • Våra värderingar
    • Vårt erbjudande
    • Praktik
Innehållsmarknadsföring eller Content marketing

Content marketing

PPC-konton för Google AdWordsI grunden handlar Content Marketing (eller innehållsmarknadsföring) om att skapa engagerande innehåll som är till nytta för kunden. I en medievärld där konsumenterna blir mer kräsna och medvetna är konventionell marknadsföring ofta inte nog. Kunder och konsumenter kräver idag mer, ett mervärde i utbyte mot sin lojalitet.

Content Marketing eller innehållsmarknadsföring handlar om just det, att skapa relevant och värdefullt innehåll som attraherar och engagerar den målgrupp du vill nå. Innehållet kan sedan vara i form av en blogg, en tidning, ett nyhetsbrev, en video eller något helt annat, det beror helt på din strategi och på dina kunder.

Men hur gör man då för att skapa intressant innehåll? Bra innehåll besvarar en fråga, så först ställer vi oss själva några frågor.

  1. Vad? Vilken slags innehåll kan du producera för ditt varumärk?
  2. Var? Vilka kanaler ska jobba med för att sprida ditt innehåll?
  3. Hur? Vem ska producera och sprida innehållet?

Målet, som i all marknadsföring, är att driva försäljning. Men med content marketing är konsten att göra det utan att sälja, då kunder idag är trötta på att bombarderas med erbjudanden om att köpa saker. Content marketing är kommunikation som inte stör utan tillför något, innehåll som gör dina kunder gladare, smartare och inspirerade.

Med content marketing måste man utgå från vad dina kunder vill höra och mindre om vad du vill berätta, på det sättet får du dem att lyssna. Det viktiga är att det skapar en relation till ditt varumärke och för dem ett steg närmare ett köp. Därför vill man komma in tidigt i kundernas köpprocesser när de börjar söka efter information, och inte först när de letar efter en leverantör. De flesta köpprocesser inom B2B och B2C börjar idag med en Googlesökning. Så frågan är om du vill vara med redan då, eller tidigare i kundernas medvetande, eller efteråt bland alla andra leverantörer och slåss om bästa pris?

Din webbplats är navet i din kontakt med kunder

Det är ganska lätt att komma igång med sociala medier och göra några inlägg på Facebook eller Twitter. Content marketing handlar om mer än några slumpartade inlägg. Fokus ska ligga på kvalitativt innehåll och navet för detta är din webbplats där du enkelt leder  besökarna vidare så att de kan bekanta sig med ditt varumärke och produkter. Därför bör du arbeta med att ha en så bra webbplats som möjligt!

sociala medier

Varför låta kunder ta omvägen kring andra medier för att läsa om just dina produkter när du kan berätta det själv? Vem kan förmedla bilden om ert varumärke bäst om inte ni själva. Ni bestämmer vad ni vill lyfta fram? Nyhetsbrev, sociala medier, gästbloggning, sök- och displayannonser är några av alla sätt för att leda besökare till din webbplats. Men när de väl är på din webbplats se till att de konverterar och gör det du vill, vare sig det är att köpa en produkt eller att fylla i ett kontaktformulär.

”Vi har inte tid med sociala medier och marknadsföring och sen vet vi inte om det ger något”

Många som jag pratat med säger samma sak, det tar för mycket tid att satsa på sociala medier och content marketing, samtidigt som man inte vet om det betalar sig och att man får ROI. Men om man istället vänder på frågan, hur mycket tid tar det inte att bearbeta varje kund för sig? Fördelen med content marketing är att man kan nå ut till många olika kunder, och att materialet alltid finns tillgängligt. Hur mycket tid skulle ni kunna spara om kunderna istället kunde läsa på nätet om ert företag och sen av intresse kontaktade er? Genom att ha riktigt bra presentationsmaterial på nätet, kan ni underlätta och snabba på er säljprocess.

Alla köp startar med en sökning

Content marketing tar tid, och är något man måste jobba kontinuerligt med. För att lyckas behöver din satsning vara långsiktig, utföras systematiskt och ske regelbundet. Vad är alternativen? Traditionell reklam? Idag har sociala medier förändrat förutsättningarna för hur företag kan kommunicera med sin målgrupp. Gamla sätt att nå ut till kunder fungerar inte lika bra längre och är oftast mycket dyrare. Att trycka ut sitt budskap via annonser och PR. De flesta köp inleds idag med en sökning på Google. Därför behöver budskapet intressera och engagerar, skapa och stärka ditt varumärke, generera leads och konvertera potentiella kunder. Ert företag måste börja att arbeta som ett medieföretag, eller köpa in tjänsten.

Hur kommer man igång med content marketing?

När du bestämt dig för att börja arbeta aktivt med content marketing. Hur gör man rent konkret? Hur kan man planera och fördela arbetet? Här kommer några enkla tips för dig som vill sätta igång, om vad man behöver tänka på.

content marketing process

1. Ta fram en innehållsstrategi – Det hjälper dig att fokusera på rätt målgrupp, och att prioritera tid, pengar och resurser dit det ger mest nytta. Börja med att bestämma vad ni bör berätta om och vilket material som behöver tas fram samt vilka kanaler ni bör fokusera på, det är bättra att göra ett bra jobb i en kanal än att finnas med i alla kanaler. Gör också en sökordsanalys så att du har koll på vilka sökord och sökordsfraser som är viktiga och vilka som behöver förbättras och ändras.

2. Plan för innehållsarbetet – När strategin är klar behöver du en redaktionell planering. Innehåll ska produceras och publiceras men vad, hur och när. Genom att förstå den redaktionella processen och producera kvalitativt innehåll får du kontinuitet i publiceringen av ert innehåll.

3. Redaktionen – Du kommer att behöva ett redaktionellt team som kan jobba långsiktigt och systematiskt för att regelbundet producerar och publicerar bra innehåll. Redaktionen kan vara en person, till ett helt arbetslag med både interna och externa medarbetare. Se över vilka tider som redaktionen ska vara tillgänglig. En bra redaktion bör bestå av personer i er organisation som är intresserade av att bidra med kreativa idéer och fakta om företagets produkter och tjänster.

En redaktion bör bestå av många olika kompetenser exempelvis:

  • Videoproduktion
  • Grafisk formgivning
  • Webbpublicering
  • Sökmotoroptimering
  • Research, faktagranskning
  • Copywriting, journalistik
  • Foto, bildproduktion
  • Infographic

4. Räkna med att det tar tid – Det tar tid att ta fram bra innehåll och att publicera det i flera kanaler. Räkna med att det tar tid innan arbetet ger utdelning, resultatet kommer steg för steg. Börja i er egen takt och följ upp och förbättra, räkna inte med att ha allt klart för dig innan ni startar, content marketing är en bransch som hela tiden ändras därför bör satsningarna utvecklas successivt.

Lycka till! Kontakta oss om du vill veta hur er satsning på content marketing kan se ut.

Primärt sidofält

Vi levererar affärsnytta

En aktiv webbnärvaro och optimering av konvertering. Vår process stärker ert varumärke, ökar synligheten och låter dig nå fler kunder. Läs om Affärsnytta.

Hur kan ett uppdrag se ut? Alla våra uppdrag utgår från kundens affärsmål och behov. Vår arbetsprocess är effektiv och tydlig vilket leder till mätbara resultat. Hur ett exempel kan se ut.

Vad vi gör

Produktion av innehåll – Vi hjälper dig att skapa nytt innehåll som är tydligt, relevant och anpassat till ditt varumärke. Hur funkar det?

Hjälp med hemsidan? Anlita oss som webbredaktör så tar vi hand om och sköter er hemsida. Läs mer om webbredaktör.

Sociala medier – Vi ger råd, tar fram strategier, driver dina kanaler och din kommunikation för att maximera nyttan online. Läs mer!

Konvertering på webben – Med en bra Konvertering slipper du missa affärer. Vi hjälper dig att optimera konverteringen i dina digitala kanaler! Lär dig mer!

Digital rådgivning – Behöver du en second opinion, någon att bolla idéer med eller råd i webbrelaterade frågor? Fråga oss!

Senaste inläggen

  • Intressant om content marketing
  • Nytt jobb? PPC och Display-ansvarig
  • Varför ska man ha en företagsblogg?
  • Arbeta strukturerat med innehåll
  • SEO-tips för hemsidan
  • WooCommerce e-handel

Vad tycker våra kunder

”Det funkade över förväntan! De är proffsiga och kan förklara saker på ett enkelt sätt. Rekommenderar dem!”
Peter Lundgren – Westpoint

”Vi har haft löpande support vilket varit ett stort stöd för oss. De har tillfört idéer och kompetens inom sociala medier som löste våra funderingar och frågor.”
Anna Widell – Secure Systems

Footer

Kontakta oss

Webbredaktör.se
Folkungagatan 44
118 26 Stockholm
Tel: 08-646 11 00
E-post: info@webbredaktör.se

Nya talanger sökes!

Vi söker efter nya engagerade medarbetare. Är du duktig på digital marknadsföring eller en erfaren webbskribent? Kontakta oss!

Vill du ha hjälp med?

  • Content marketing
  • Digitala kampanjer
  • Konvertering
  • Nyhetsbrev
  • Sociala medier
  • Varumärkesstrategi
  • Webbredaktör
  • Webbproduktion

Varför anlita oss?

Vi är din inhyrda webbavdelning. Behöver du en partner som engagerar sig i din hemsida eller marknadsföring? Vi arbetar med digital kommunikation och webbproduktion. Vi hjälper våra kunder med att ta till vara på webbens alla möjligheter – från rådgivning i sociala medier till marknadsföringsinsatser och mätbara mål. Kontakta oss så berättar vi hur du kan skapa engagemang hos dina kunder och användare.

Copyright © 2023 · Webbredaktör.se · Om webbplatsen