I grunden handlar Content Marketing (eller innehållsmarknadsföring) om att skapa engagerande innehåll som är till nytta för kunden. I en medievärld där konsumenterna blir mer kräsna och medvetna är konventionell marknadsföring ofta inte nog. Kunder och konsumenter kräver idag mer, ett mervärde i utbyte mot sin lojalitet.
Content Marketing eller innehållsmarknadsföring handlar om just det, att skapa relevant och värdefullt innehåll som attraherar och engagerar den målgrupp du vill nå. Innehållet kan sedan vara i form av en blogg, en tidning, ett nyhetsbrev, en video eller något helt annat, det beror helt på din strategi och på dina kunder.
Men hur gör man då för att skapa intressant innehåll? Bra innehåll besvarar en fråga, så först ställer vi oss själva några frågor.
- Vad? Vilken slags innehåll kan du producera för ditt varumärk?
- Var? Vilka kanaler ska jobba med för att sprida ditt innehåll?
- Hur? Vem ska producera och sprida innehållet?
Målet, som i all marknadsföring, är att driva försäljning. Men med content marketing är konsten att göra det utan att sälja, då kunder idag är trötta på att bombarderas med erbjudanden om att köpa saker. Content marketing är kommunikation som inte stör utan tillför något, innehåll som gör dina kunder gladare, smartare och inspirerade.
Med content marketing måste man utgå från vad dina kunder vill höra och mindre om vad du vill berätta, på det sättet får du dem att lyssna. Det viktiga är att det skapar en relation till ditt varumärke och för dem ett steg närmare ett köp. Därför vill man komma in tidigt i kundernas köpprocesser när de börjar söka efter information, och inte först när de letar efter en leverantör. De flesta köpprocesser inom B2B och B2C börjar idag med en Googlesökning. Så frågan är om du vill vara med redan då, eller tidigare i kundernas medvetande, eller efteråt bland alla andra leverantörer och slåss om bästa pris?
Din webbplats är navet i din kontakt med kunder
Det är ganska lätt att komma igång med sociala medier och göra några inlägg på Facebook eller Twitter. Content marketing handlar om mer än några slumpartade inlägg. Fokus ska ligga på kvalitativt innehåll och navet för detta är din webbplats där du enkelt leder besökarna vidare så att de kan bekanta sig med ditt varumärke och produkter. Därför bör du arbeta med att ha en så bra webbplats som möjligt!
Varför låta kunder ta omvägen kring andra medier för att läsa om just dina produkter när du kan berätta det själv? Vem kan förmedla bilden om ert varumärke bäst om inte ni själva. Ni bestämmer vad ni vill lyfta fram? Nyhetsbrev, sociala medier, gästbloggning, sök- och displayannonser är några av alla sätt för att leda besökare till din webbplats. Men när de väl är på din webbplats se till att de konverterar och gör det du vill, vare sig det är att köpa en produkt eller att fylla i ett kontaktformulär.
”Vi har inte tid med sociala medier och marknadsföring och sen vet vi inte om det ger något”
Många som jag pratat med säger samma sak, det tar för mycket tid att satsa på sociala medier och content marketing, samtidigt som man inte vet om det betalar sig och att man får ROI. Men om man istället vänder på frågan, hur mycket tid tar det inte att bearbeta varje kund för sig? Fördelen med content marketing är att man kan nå ut till många olika kunder, och att materialet alltid finns tillgängligt. Hur mycket tid skulle ni kunna spara om kunderna istället kunde läsa på nätet om ert företag och sen av intresse kontaktade er? Genom att ha riktigt bra presentationsmaterial på nätet, kan ni underlätta och snabba på er säljprocess.
Alla köp startar med en sökning
Content marketing tar tid, och är något man måste jobba kontinuerligt med. För att lyckas behöver din satsning vara långsiktig, utföras systematiskt och ske regelbundet. Vad är alternativen? Traditionell reklam? Idag har sociala medier förändrat förutsättningarna för hur företag kan kommunicera med sin målgrupp. Gamla sätt att nå ut till kunder fungerar inte lika bra längre och är oftast mycket dyrare. Att trycka ut sitt budskap via annonser och PR. De flesta köp inleds idag med en sökning på Google. Därför behöver budskapet intressera och engagerar, skapa och stärka ditt varumärke, generera leads och konvertera potentiella kunder. Ert företag måste börja att arbeta som ett medieföretag, eller köpa in tjänsten.
Hur kommer man igång med content marketing?
När du bestämt dig för att börja arbeta aktivt med content marketing. Hur gör man rent konkret? Hur kan man planera och fördela arbetet? Här kommer några enkla tips för dig som vill sätta igång, om vad man behöver tänka på.
1. Ta fram en innehållsstrategi – Det hjälper dig att fokusera på rätt målgrupp, och att prioritera tid, pengar och resurser dit det ger mest nytta. Börja med att bestämma vad ni bör berätta om och vilket material som behöver tas fram samt vilka kanaler ni bör fokusera på, det är bättra att göra ett bra jobb i en kanal än att finnas med i alla kanaler. Gör också en sökordsanalys så att du har koll på vilka sökord och sökordsfraser som är viktiga och vilka som behöver förbättras och ändras.
2. Plan för innehållsarbetet – När strategin är klar behöver du en redaktionell planering. Innehåll ska produceras och publiceras men vad, hur och när. Genom att förstå den redaktionella processen och producera kvalitativt innehåll får du kontinuitet i publiceringen av ert innehåll.
3. Redaktionen – Du kommer att behöva ett redaktionellt team som kan jobba långsiktigt och systematiskt för att regelbundet producerar och publicerar bra innehåll. Redaktionen kan vara en person, till ett helt arbetslag med både interna och externa medarbetare. Se över vilka tider som redaktionen ska vara tillgänglig. En bra redaktion bör bestå av personer i er organisation som är intresserade av att bidra med kreativa idéer och fakta om företagets produkter och tjänster.
En redaktion bör bestå av många olika kompetenser exempelvis:
- Videoproduktion
- Grafisk formgivning
- Webbpublicering
- Sökmotoroptimering
- Research, faktagranskning
- Copywriting, journalistik
- Foto, bildproduktion
- Infographic
4. Räkna med att det tar tid – Det tar tid att ta fram bra innehåll och att publicera det i flera kanaler. Räkna med att det tar tid innan arbetet ger utdelning, resultatet kommer steg för steg. Börja i er egen takt och följ upp och förbättra, räkna inte med att ha allt klart för dig innan ni startar, content marketing är en bransch som hela tiden ändras därför bör satsningarna utvecklas successivt.
Lycka till! Kontakta oss om du vill veta hur er satsning på content marketing kan se ut.