Fungerar dynamiska sökannonser? Dynamic search ads eller dynamiska sökannonser är något som Google skapat. Dynamiska sökannonser innebär att man inte behöver skapa några sökord eller annonser till sin kampanj, utan dessa skapas automatiskt ifrån innehållet på din webbplats. Alltså annonser som skapas när någon söker med en sökfras som innehåller några av era produkter och tjänster. Annonstexten kommer från innehållet från er webbplats och rubriken baseras på sökfrasen. Man skapar lätt en mall för hur annonserna ska vara utformade, när du tar fram kampanjen. På så sätt har man kontroll över vad som visas. Precis som med en vanlig kampanj kan man lägga till negativa sökord samt utesluta att den söker igenom sidor där produkten är slut på lager vilken sparar väldigt mycket tid för den som administrerar annonskampanjen.
Introduktion till dynamiska sökannonser
http://adwords-se.blogspot.se/2011/10/introduktion-till-dynamiska-sokannonser.html
Många företag med verksamhet på nätet kan få in hundratals nya produkter varje dag och ha artiklar som tillfälligt inte går att beställa eller som tas bort från sortimentet permanent. Samtidigt kan användarnas sökbeteende ändras oförutsebart. Google har aldrig tidigare stött på 16 % av de sökningar som görs varje dag. Därför kan till och med välskötta AdWords-kampanjer med tusentals väl valda sökord missa relevanta sökningar, och man kan ha problem med att skriva annonser för nya produkter i tid och tappa överblicken över vad som faktiskt finns på webbplatsen.
Använda dynamiska sökannonser
https://support.google.com/adwords/answer/2471185?hl=sv
De flesta sökannonser visas på Google Sök baserat på sökord. Dynamiska sökannonser fungerar annorlunda, eftersom de inte utgår från sökord. Den här typen av annonser visas automatiskt baserat på webbplatsens innehåll. Det innebär att du varken behöver välja sökord, informera oss när du lägger till eller tar bort sidor på webbplatsen eller skapa en annons för varje produktsida på webbplatsen. Vilka är fördelarna med dynamiska sökannonser? De är enkla att underhålla, de skapas automatiskt, de kan hjälpa dig att få mer trafik och du behöver inte skapa långa listor med sökord.
Vem bör använda dynamiska sökannonser?
Dynamiska sökannonser är praktiska om
- du erbjuder många olika produkter eller tjänster på din webbplats
- du visar listor med tjänster eller produkter som ändras ofta
- du säljer säsongsbetonade produkter eller tjänster.
Är du nyfiken på hur andra har haft nytta av dynamiska sökannonser? I de här fallstudierna kan du läsa om vilka fördelar andra företag har sett med dynamiska sökannonser:
- Holiday Check
- Qoo10
- Soft32
Vem bör inte använda dynamiska sökannonser?
Dynamiska sökannonser är troligen inte den bästa kampanjtypen för alla sorters företag. Här följer några exempel:
- Webbplatser med anpassningsbara produkter och gåvor. Systemet med dynamiska sökannonser inriktar annonserna utifrån innehållet på webbplatsen. På webbplatser som säljer anpassningsbara produkter eller specialprodukter kan systemet ha svårt att matcha annonsen med de mest relevanta sökorden. Anta till exempel att din webbplats säljer t-shirtar, muggar och affischer med bilder på valpar. Anta sedan att någon vill adoptera en valp och söker efter valpar på Google. Du vill förmodligen inte visa din annons för den personen, eftersom hon troligen inte är intresserad av dina produkter.
- Shoppingwebbplatser med produktjämförelser och partnerwebbplatser. Webbplatser som innehåller en lista med produkter eller annat från onlinebutiker och som leder trafik till tredjepartswebbplatser, är generellt inte så lämpliga för dynamiska sökannonser.
- Webbplatser med dagens erbjudande. Webbplatser som presenterar dagliga erbjudanden är inte de bästa för dynamiska sökannonser. Men vi arbetar på att göra dynamiska sökannonser bättre lämpade för sådana webbplatser i framtiden.
- Vissa mindre webbplatser. Webbplatser med ett litet antal målsidor (till exempel färre än ett par hundra) är inte lämpade för dynamiska sökannonser.
Varför ska du använda dynamiska sökannonser?
Det här är några av fördelarna med dynamiska sökannonser:
- Spara tid. Du behöver inte koppla sökord, bud och annonstext till varje enskild produkt på webbplatsen. I stället använder vi Googles organiska sökindexering av din webbplats för att avgöra vilka sökningar som kan vara relevanta för produkterna på webbplatsen.
- Visa relevanta annonser. När en persons sökning är relevant för din produkt eller tjänst, visar vi en dynamisk annons med en rubrik som innehåller ord från sökfrasen och målsidan.
- Behåll kontrollen över din kampanj. Du kan visa annonser baserat på hela webbplatsen eller på specifika kategorier eller sidor. Eller förhindra att det visas annonser för produkter som är tillfälligt slut.
- Fånga in ytterligare trafik. Dynamiska sökannonser kan hjälpa dig att få mer trafik och försäljning genom att ditt företag marknadsförs för fler kunder än du kan nå med en sökordsinriktad kampanj.
Här är några fler anledningar till varför dina annonser för dynamisk sökning kanske inte får trafik:
https://support.google.com/adwords/answer/2549052?hl=sv
Om dina dynamiska sökannonskampanjer inte får trafik kan det bero på att det saknas ett steg i processen eller att du behöver ändra någon av kampanjinställningarna. Här följer felsökningstips:
- Googles organiska sökindex på din webbplats kan indexera mycket få målsidor, vilket innebär att systemet för annonser för dynamisk sökning kanske inte har tillräckligt med innehåll från din webbplats domän för att rikta dina annonser mot sökningar.
- Om din webbplats mest innehåller Flash-innehåll eller bilder kan det hända att dina annonser för dynamisk sökning inte får trafik.
- Om människor måste logga in för att få åtkomst till sidor på din webbplats kan det hända att dina annonser för dynamisk sökning inte får trafik.
Så fungerar dynamiska sökannonser
När vi inriktar dina annonser på sökningar, utgår vi inte från sökord utan från innehållet på webbplatsdomänen. Vi använder Googles organiska sökindexering av din webbplats för att avgöra vilka sökningar som kan vara relevanta för produkterna på webbplatsen. Det innebär att vi inte genomsöker webbplatsen separat. Genom att skapa dynamiska annonsinriktningar anger du om inriktningen ska utgå från alla sidor på webbplatsen eller bara från vissa avsnitt. Dynamiska annonsinriktningar kan omfatta hela webbplatsen eller vissa avsnitt, till exempel
- sidor som tillhör vissa kategorier
- sidor med rubriker som innehåller vissa ord
- sidor med webbadresser som innehåller vissa textsträngar
- sidor som innehåller vissa ord.
När systemet hittar sökningar som stämmer överens med dina dynamiska annonsinriktningar, genereras en annonsrubrik med en måladress som leder till den mest relevanta sidan på webbplatsen. Annonsrubriken skapas automatiskt utifrån ord i sökfrasen och innehållet på annonsens målsida. Resten av annonsen utgörs av den mall som du skapade i samband med att du skapade eller redigerade din kampanj.
Exempel
Annonsera med Google | dynamiskt genererad rubrik |
www.adwords.google.se | annonsmall som du har skapat |
Vill du ha snabba resultat? | |
Skapa en annonskampanj i dag! |
Dynamiska sökannonser och ditt konto
Med dynamiska sökannonser används en annan metod för att inrikta annonserna vid sökningar. Men de påverkar inte annonsernas rankning, resultatet av dina sökordsbaserade annonser eller hur stor kontroll du har över ditt konto.
- Samma rankning. När du deltar i en auktion, avgörs den dynamiska sökannonsens rankning på samma sätt som när det gäller sökordsbaserade annonser. Rankningen baseras på det högsta CPC-bud (kostnad per klick) som du har angett för den dynamiska annonsinriktningen plus den dynamiska sökannonsens kvalitetsresultat, som beräknas på samma sätt som när det gäller andra sökannonser. Kostnaden per klick baseras på annonsens kvalitetsresultat och annonsrankningen för annonsen omedelbart nedanför din, precis som när det gäller andra sökannonser.
- Fungerar tillsammans med sökordsbaserade kampanjer. Dynamiska sökannonser visas inte när en användares sökterm matchar ett av dina sökord exakt. (Det här gäller alla sökordsbaserade kampanjer och konton som använder samma domän som din kampanj med dynamiska sökannonser.) Däremot kan det kan hända att vi visar en dynamisk sökannons i stället för en sökordsbaserad annons, när användarens sökterm är en bred matchning eller frasmatchning till ett av dina sökord och när din dynamiska sökannons har högre kvalitetsresultat. Resultatet av dina dynamiska sökannonser påverkar heller inte dina sökordsannonser och tvärtom, eftersom historiken för dina dynamiska sökannonser hanteras separat från dina andra annonser.
- Du har fortfarande kontrollen. Med dynamiska sökannonser bestämmer du själv över dynamiska annonsinriktningar, annonsmallar, bud och budgetar. Du kan använda negativa sökord, som gratis eller returer, precis som med traditionella kampanjer, för att förhindra att annonserna visas vid sökningar som inte leder till försäljning. Och du kan förhindra att annonserna visas när specifika ord eller fraser förekommer på sidan, som tillfälligt slut i lager eller slutsåld, genom att utesluta dynamiska annonsinriktningar så att du blockerar sidor som innehåller dessa ord.
- Du får fullständig rapportering. I söktermsrapporten kan du se vilka söktermer användarna valde när de klickade på din annons, och vilka dynamiska rubriker och målsidor som användes för de söktermerna. I kategorirapporten kan du se resultatet av olika kategorier på webbplatsen. Dessutom kan du se genomsnittlig klickfrekvens, kostnad per klick och konverteringsinformation om dina annonser.
- Fungerar tillsammans med annonstillägg. Du kan kombinera dynamiska sökannonser med vilka som helst av dina annonstillägg och visa kunderna extra företagsinformation, till exempel fler webbplatslänkar.
Nästa steg
- Läs om hur du skapar dynamiska sökannonser.
- Läs om hur du optimerar dynamiska sökannonser.
Skapa inriktningar för dynamiska sökannonser
https://support.google.com/adwords/answer/2497706?hl=sv
Vi visar dina dynamiska sökannonser för besökarna med hjälp av dynamiska annonsinriktningar som du skapar utifrån innehållet på din webbplats. Du kan ställa in en allomfattande dynamisk annonsinriktning som omfattar alla sidor i din webbplats domän. Dessutom kan du välja bland tio teman, eller kategorier, som är baserade på ditt webbplatsinnehåll och som du kan använda när du inriktar dina annonser. Du kan också skapa andra typer av dynamiska annonsinriktningar och blockera sidor genom att utesluta dynamiska annonsinriktningar.