Sociala nätverk erbjuder många olika annonsmöjligheter. Vi har gått igenom de vanligaste och gjort en jämförelse av några olika PPC-plattformar. Vi kan hjälpa er att se över användningen av dessa olika sociala betalningsplattformar för att kunna rikta dina budskap mot kunder ur er målgrupp med demografiskt urval eller mot speciellt utvalda platser. Här är några exempel på plattformar: Google Adwords, YouTube, Facebook, Twitter och LinkedIn.
Den globala online annonseringen omsätter cirka 31 miljarder euro och marknaden förväntas växa under de kommande åren. Online Marknadsförare står inför en växande komplexitet i hanteringen av ppc kampanjer som omfattar flera olika nätverk och sökord.
PCC eller Bid management plattformar: Det finns idag PPC plattformar som t.ex. Kenshoo, Marine Software, Aquisio ochClickable.
De flesta av dessa plattformar har följande funktioner:
- Hantering av ppc kampanjer för Google, Microsoft och Facebook.
- Regler och strategier för bid management.
- Optimering av kampanjer.
- Live Ads och Product feed för automatiskt hantering av regler och budgivning.
- Conversion tracking.
- Statistik och rapportering.
- Support och testkonto.
- Keyword management.
I tabellen nedan visar vi skillnaderna mellan några av de vanligaste Pay Per Click-plattformarna:
Typ av PPC | Plattformar | Inriktning | Annonser | Landningssida | Spårning |
Sök | Google, Googles söknätverk |
Sökfraser | Textannonser, Lokala länkar, Produktbilder |
Din webbplats | Auto-tagging |
Tredjeparts webbplats placering: Automatisk | Nyckelord | Textannonser, Bildannonser, Videoannonser |
Din webbplats | Auto-tagging | |
Tredjeparts webbplats placering: Manuell | Välja webbplatser | Textannonser, Displayannonser, Videoannonser |
Din webbplats YouTube-kanal |
Auto-tagging | |
Sociala nätverk | Profilinställningar, demografi, plats, intressen | Textannonser, Bildannonser | Din webbplats, Facebook-sida | Facebooks taggning, Analytics spårning | |
Sociala nätverk | Profilinställningar, land, företagsstorlek, jobbtitel, sektor | Textannonser, Bildannonser | Din webbplats | Analytics spårning |
Optimera quality score
Många E-handlare och större webbplaster har väldigt mycket att göra och det tar mycket energi att sköta en AdWords-kampanj med många annonser och sökord. Viktigt om du är e-handlare är att det blir problem om ditt E-handelssystem inte automatiskt kopplar bort dina produktsidor när du inte har varor i lager.
Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvaliteten på varje annons sett till relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord.
Det är därför viktigt att optimera sin Quality Score för att premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad. I ett Adwords-konto är det viktigt att ha höga QS för att det kan bli väldigt dyrt med ett konto som har låga QS aktiva. Samma position skulle alltså kosta dig mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden i din annons.