Den handlar om förhållandet mellan köpta och organiska träffar. Alltså skillnad mellan betald och organisk trafik, i sökresultatet där betalda annonser visas högst upp.
Största skillnaden mellan att arbeta med SEO (organiska träfflistan) och sponsrade länkar (PPC), är att ett resultat i den organiska träfflistan tar längre tid att få. Dock är en hög placering i den organiska träfflistan att föredra då den kan generera mycket mer trafik på varje sökord.
Undersökningar har visat att de flesta väljer att klicka på resultatet i den organiska träfflistan vid varje sökning, detta fast sökmotorerna premierar visning av just deras sponsrade länkar. Dock är sponsrade länkar (PPC) är det snabbaste sättet för att få trafik till sin hemsida via sökmotorer.
En tydlig närvaro och synlighet på Internet är en framgångsfaktor för att lyckas med sin digitala strategi och marknadsföring på nätet.
Fördelar med att satsa på SEO
- SEO-avkastningen på investeringen kommer att fortsätta att stiga under lång tid.
- 85% av klicken kommer från en sökning där man klickat på de organiska länkarna.
- Besökare har större förtroende för resultatet från SEO-träfflistan än från det sponsrade PPC.
Fördelar med att satsa på PPC
- PPC ger att snabba resultat och kan generera besökare så fort du aktiverar annonserna.
- Enkelt att hantera budget och mäta ROI.
Satsa på SEO eller PPC?
Fördelarna med SEO är att du gradvis kommer att öka antalet besökare på din webbplats, medans för PPC får du en snabbare effekt men där du betalar för varje klick.
Fakta om SEO och PPC
- SEO avkastning (ROI) på investeringen kommer att fortsätta att stiga långsiktigt.
- PPC ger snabba resultat och kan generera besökare snabbare än SEO.
Jämförelse som visar skillnaden mellan organiskt sök och PPC:
Organisk ranking | PPC (Betala per klick) | |
Process | Sökmotorerna indexerar din webbplats mot sökfraser baserat på ditt innehåll. | Betalar för specifika sökfraser. När användare söker på dessa fraser visas dina annonser. |
Kostnad | Initial optimering tar tid, löpande länkbygge ger lägre PPC-kostnad på sikt. | Betala för varje klick, men du kan styra över daglig och månatlig budget. |
Kontrollmöjligheter | Inga, följ Googles riktlinjer, optimera din webbplats, skapa kvalitativt innehåll och länkar för att öka dess auktoritet. Resultatet kommer med tiden. | Full kontroll över när, var dina annonser visas, budget, pris per klick, annonstext m.m. |
Fördelar | Stort förtroende hos användarna. Låga löpande kostnader. En optimerad och etablerad webbplats kan förhållandevis lätt behålla dess positioner, förutsatt att innehållet är relevant och kvalitativt och att du fortsätter jobba med trovärdighet och ingående länkar. | Kontroll över kostnad och tid, lätt att styra trafik efter behov. Få trafik omgående. Kan ge toppositioner i sökresultatet för ny och oindexerade webbplatser. Fungerar för alla webbplatser. Bra för webbplatser som har svårt att få organisk trafik. Stor lönsamhet där konkurrensen är låg. |
Nackdelar | Nya webbplatser har ofta dålig ranking och det tar tid att bygga upp förtroende i sökmotorerna. Svårt att få in organisk trafik i början. | Kan bli väldigt kostsamt på sikt. Tar tid att övervaka resultat, ROI och annonskampanjer. Risk att betala för trafik som inte genererar något värde. |
Visste du detta om betalda och organiska sökträffar?
- Annonserna på kommersiella sökningar får cirka 65% av alla klick medan de organiska får runt 35%.
- De tre topp-annonserna får 41% av alla klick.
- Det organiska sökträffarna upptar ungefär 15% av skärmytan.
- Runt hälften av alla användare kan inte särskilja mellan betalda annonser och det organiska sökresultatet.
Betalar du i onödan för trafiken till din webbplats? Betalar du för köpta annonser i organisationens namn? Man vill ju självklart inte betala för något som man kan få helt gratis dessutom. Annonser i Google kostar, och har man mycket trafik kan det bli en stor kostnad. Samtidigt är det på vissa sökord väldigt hög konkurrens då många annonserar. Läs om vår jämförelse mellan olika PPC-plattformar.
Men om du betalar för annonser på ert eget företagsnamn finns det en stor risk att ni betalar för något som skulle kunna vara gratis, dessa annonser kan vara onödiga och kosta mycket. Det är enkelt att testa genom att lägga in sitt företagsnamn som ett negativt sökord i sin annonskampanj.