• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Webbredaktör

Webbredaktör Stockholm

  • Content marketing
    • Digitala kampanjer
      • Dynamiska sökannonser
      • Jämförelse av PPC-plattformar
      • Kurs – Google Adwords
      • PPC-förvaltning
      • PPC-kampanjer (pay-per-click)
      • Skillnaden mellan organiskt sök och PPC
    • Nyhetsbrev
    • Sociala medier
    • Hantera kommentarer i sociala medier
  • SEO
    • SEO-Copywriting
    • Vad är organisk ranking?
    • Vad är Google Places?
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesanalys
    • Varumärkesplattform
    • Varumärkesmätning
    • Varumärket i organisationen
    • Konvertering
    • Leadsgenerering
  • Webbredaktion
    • Outsourcad webbavdelning
    • Vi producerar innehåll
    • Produktionsstöd
    • Webbproduktion
    • Design
    • UX – User Experience Design
  • Om oss
    • Affärsnytta
    • Blogg
    • Digital strategi
    • Hur vi arbetar
    • Kunder
    • Rådgivning och expertis
    • Våra värderingar
    • Vårt erbjudande
    • Praktik
  • Kontakt
  • English
Hantera kommentarer i sociala medier

Hantera kommentarer i sociala medier

Många företag är rädda för att få negativa kommentarer i sociala medier. Ofta när jag pratar med företag får jag höra. ”Men tänk om vi får många negativa kommentarer?”, ”Hur gör man om man får någon som är elak och nedsättande i kommentarerna?” och ”Varför ska man tillåta kommentarer över huvud taget?”
Facebook
Det är några av de vanligaste frågorna jag får och är vad de flesta vill veta om hur de ska hantera kommentarer i sociala medier. Många förknippar kommentarer med elaka, arga troll som tar tid och energi. Det har jag full förståelse för, oftast mins vi just de kommentarer som står ut, vilket oftast kanske inte är just de positiva.

Det som är grundläggande med sociala medier är just att de är sociala. Även om inte alla kommentarer är positiva behöver det inte vara något negativt. Kommentarer och interaktion kan utveckla företagets tjänster och produkter och skapa lojala ambassadörer som pratar positivt och sprider ditt varumärke. Särskilt om man kan handskas med dem på rätt sätt.

Man kan ofta dela in kommentarer i olika typer. Här är en indelning i fyra typer och förslag på hur man kan göra för att bemöta dem.

kommentarer i sociala medier

Positiva kommentarer – Räcker med att artig tacka för beröm eller annat trevligt.

Ifrågasättande och klagande kommentarer – Tacka för kritiken och hjälp till om det blivit fel. Försök även att se om det går att ställa tillrätta det som personen är missnöjd med. Om det finns en anledning till att något är på ett visst sätt, förklara det då på ett ödmjukt sätt varför det är så och berätta att ni tar till er deras synpunkter. Hantera ärendet på samma sätt som man skulle göra i en kundtjänst, erbjud eventuellt kompensation eller vidare kontakt med ansvarig kundtjänst. Ibland är det bra att vänta eller att inte svara alls, den som kommenterat kan ha varit uppretad i ögonblicket som kommentaren skrevs och ett direkt svar kan då ibland elda upp den som kommenterar ännu mer, därför är det bra att ta det lugnt och inte stressa i dessa situationer.

Otrevliga kommentarer – Berätta att ni inte anser att ett otrevligt språk hör hemma på er sida, men visst att man får ha åsikter men att man ska uttrycka sig med respekt för andra. Hjälper det inte efter lite dialog, kommentera då i kommentarstråden att ni kommer att spammarkera, radera, blocka kommentaren. Ha gärna en policy som ni kan hänvisa till.

Troll – Kommentarer som bryter mot lagar, egen reklam och folk som spammar. Anmäl kommentaren och banna/blockera/radera. Det är ditt ansvar när en kommentar bryter mot lagar.

Lägg känslorna åt sidan och svara aldrig på kommentarer i affekt. Det är lätt att reagera känslomässigt på tråkiga kommentarer. Ta en paus och svara när du kan vara lugn och saklig. Kom ihåg att alltid vara ödmjuk! Tänk på hur du själv skulle vilja bli bemött om det var du som var kund. Försök att inte ta kommentarer personligt.

Sammanfattningsvis

Ha en policy som du kan hänvisa till. Tänk långsiktigt. Ha inställningen att kommentarer är bra, och att många kommer att läsa dem som inte själva skriver. Svara aldrig på kommentarer i affekt. Du måste inte alltid svara och bemöta allt, vänta och se vad som händer. Du måste övervaka kommentarsfältet, så att du kan gå in och hejda en diskussion innan den helt tappar kontrollen. Moderera och ta bort kränkande uppgifter, men censurera inte bort kritik.

Primärt sidofält

Vi levererar affärsnytta

En aktiv webbnärvaro och optimering av konvertering. Vår process stärker ert varumärke, ökar synligheten och låter dig nå fler kunder. Läs om Affärsnytta.

Hur kan ett uppdrag se ut? Alla våra uppdrag utgår från kundens affärsmål och behov. Vår arbetsprocess är effektiv och tydlig vilket leder till mätbara resultat. Hur ett exempel kan se ut.

Vad vi gör

Produktion av innehåll – Vi hjälper dig att skapa nytt innehåll som är tydligt, relevant och anpassat till ditt varumärke. Hur funkar det?

Hjälp med hemsidan? Anlita oss som webbredaktör så tar vi hand om och sköter er hemsida. Läs mer om webbredaktör.

Sociala medier – Vi ger råd, tar fram strategier, driver dina kanaler och din kommunikation för att maximera nyttan online. Läs mer!

Konvertering på webben – Med en bra Konvertering slipper du missa affärer. Vi hjälper dig att optimera konverteringen i dina digitala kanaler! Lär dig mer!

Digital rådgivning – Behöver du en second opinion, någon att bolla idéer med eller råd i webbrelaterade frågor? Fråga oss!

Senaste inläggen

  • Intressant om content marketing
  • Nytt jobb? PPC och Display-ansvarig
  • Varför ska man ha en företagsblogg?
  • Arbeta strukturerat med innehåll
  • SEO-tips för hemsidan
  • WooCommerce e-handel

Vad tycker våra kunder

”Det funkade över förväntan! De är proffsiga och kan förklara saker på ett enkelt sätt. Rekommenderar dem!”
Peter Lundgren – Westpoint

”Vi har haft löpande support vilket varit ett stort stöd för oss. De har tillfört idéer och kompetens inom sociala medier som löste våra funderingar och frågor.”
Anna Widell – Secure Systems

Footer

Kontakta oss

Webbredaktör.se
Folkungagatan 44
118 26 Stockholm
Tel: 08-646 11 00
E-post: info@webbredaktör.se

Nya talanger sökes!

Vi söker efter nya engagerade medarbetare. Är du duktig på digital marknadsföring eller en erfaren webbskribent? Kontakta oss!

Vill du ha hjälp med?

  • Content marketing
  • Digitala kampanjer
  • Konvertering
  • Nyhetsbrev
  • Sociala medier
  • Varumärkesstrategi
  • Webbredaktör
  • Webbproduktion

Varför anlita oss?

Vi är din inhyrda webbavdelning. Behöver du en partner som engagerar sig i din hemsida eller marknadsföring? Vi arbetar med digital kommunikation och webbproduktion. Vi hjälper våra kunder med att ta till vara på webbens alla möjligheter – från rådgivning i sociala medier till marknadsföringsinsatser och mätbara mål. Kontakta oss så berättar vi hur du kan skapa engagemang hos dina kunder och användare.

Copyright © 2025 · Webbredaktör