Att skapa säljdrivande kampanjer: Idag förväntas det att du finns där dina kunder befinner sig. Genom att använda sociala medier som Facebook eller YouTube kan du dra nytta av den, genom att interagera med användarna i en plattform där de känner sig hemma. Genom att få dem att gilla t.es. din Facebook-sida har du en ny digital kanal där de sedan får tillgång till dina nyheter och kampanjer.
Genom annonsering på Facebook och Google AdWords samt digitala nyhetsbrev kan du fånga intresse och leda besökare till din webbplats. Olika sätt kan vara att skapa en tävling på Instagram eller Pinterest, man kan också göra en produktfilm på YouTube eller starta en diskussion på din Facebook-sida.
Höj värdet på dina tjänster
Med en snygg och väl utformad webbplats förenklar du användandet och förmedlar en mer positiv bild av ditt varumärke. Genom att använda dig av digitala tjänster kan du höja det upplevda värdet på dina tjänster och produkter. Det kan ske genom att förpacka din produkt smartare och snyggare, men även genom att ge användaren en möjlighet att interagera med ditt företag på ett intressant eller underhållande sätt skapar du mervärden. Dessa ger din produkt ett högre värde som kanske kan motivera ett högre pris eller urskilja er mot dina konkurrenter. Genom att finnas lättillgängligt på nätet kan du intressera dina kunder för era produkter och tjänster samt att de får upp bilden av ert varumärke när de sen ska köpa produkten.
Kanalval för kampanjer
Fördelen med digitala kampanjer är att det inte krävs så stora medieinvesteringar som i traditionella kanaler. En digital kampanj kan även involvera offline media. Du ska inte låta en förutbestämd media-budget bestämma vilka av de digitala kanalerna du ska satsa på. Utgå från er strategi och från själva idén. Kan kampanjen integreras i fler kanaler och kan den få en större räckvidd. Med en bra strategi för hur kampanjer ska fungera över flera kanaler och om digitala och offline kampanjer kan stötta varandra skapas ett mervärde för ert varumärke.
Konceptutveckling
Att lyckas bra med en digital kampanj är i grunden beroende av en bra idé och ett väl formulerat budskap. Idéer som engagerar dina kunder och skapar konversation om ert företag. Ett bra koncept leder till att stärka varumärket och förutsätter därför tydliga mål. Börja därför med att sätta upp mätbara mål och formulera den kreativa idéen.
Engagera dina kunder och besökare att bli ambassadörer för ert varumärke
Att skapa en digitala kampanj som blir viral är givetvis målet, men någon garanti finns aldrig för att det ska lyckas. Grunden för en viral kampanj bör vara en rolig och tankeväckande idé, sen bör man se till att innehållet blir lätt att dela för besökaren för att kunna sprida ditt budskap vidare. Det är populärt att dela med sig av roliga klipp och tänkvärda bilder och citat idag när det är så lätt. Tänk på att ett tips från en vän alltid känns mer tillförlitligt än ett budskap från ett företag, gör därför dina besökare till ambassadörer för ert företag.
Kampanjuppföljning
Efter en kampanj är det viktigt att kontrollera och tolka utfallet. Gick allt som planerat? Genom att kontinuerligt mäta, testa och utvärdera kan du stegvis förbättra din ROI. Precis som med traditionell media bör du börja med att räkna ut hur mycket en besökare är värd, och hur stor spridning din kampanj har fått. Fördelen med en digital kampanj är att man kan nå ut till väldigt många till en låg kostnad till skillnad mot traditionell media.
Använding av landningssidor
Vid flera digitala kampanjer samtidigt men även för offline-kampanjer där målet är att locka in besökaren till din egen webbplats så vill man kunna mäta ROI för de olika kampanjerna. Genom att då ha olika landningssidor som besökaren landar på är det lätt att mäta och se om besökaren kommit från en AdWords annons eller en Facebook tävling. Det är också oerhört viktigt att användaren landar på en relevant och intressant landningssida.