En varumärkesplattform är ett strategiskt styrdokument jämförbart med en affärsplan som fokuserar på kärnan i en verksamhet. Den beskriver den varumärkesuppbyggande processen, innehållande element som företagets vision, affärsidé, mission, kärnvärden, varumärkeslöfte, varumärkesidentitet och positionering.
Varumärkesplattform beskriver vilka vi är, vad vi gör, vad vi står vi och vad vi verkar för.
Den är grunden för allt vi erbjuder, vad vi lovar kunden och hur vi kan visa att vi kan göra detta på ett trovärdigt sätt.
En varumärkesplattform svarar på frågorna?
- Varför finns vi?
- Hur ska vårt varumärke kännas och upplevas?
- Vad gör vi för skillnad?
- Vad gör vårt erbjudande unikt från våra konkurrenter?
Varumärkesplattformen ligger till grund för den grafiska plattformen och vid utformning av reklambudskap. En tydlig varumärkesplattform är en förutsättning för att kunna bygga ett starkt varumärke. Varumärken är löften som uttrycker vad vi är och vad vi står för. Löftet som omvandlas till förväntan hos kunder och målgrupper, baserat på alla intryck och signaler som associeras med varumärket. En varumärkesplattform är även en förutsättning för att koordinera kommunikationen i alla olika kanaler och gör att arbetet med kommunikation och affärsutveckling enklare och effektivare.
Varumärket är den röda tråden, och ska ge guidning internt för vad vi gör och vad vi inte gör. Det handlar om att hitta kärnan i affären och göra den kommunicerbar på ett tydligast sätt. Att utveckla ett varumärke handlar om att våga berätta vad man är och vad man står för.
Exempel på vad en varumärkesplattform beskriver:
- Strategisk rådgivning
- Analys och undersökningar
- Varumärkes- och kommunikationsstrategi
- Utveckling av varumärkesplattform
- Organisationens kärnvärden
- Varumärkeslöfte
- Intern förankring och utbildning
- Historia & personlighet
- Storytelling
- Kärnvärden
- USP Unique selling proposition
- Unikitet
- Vision, mission, affärsidé
- Positionering
- Strategiska utvecklingsområden
- De viktigaste målgrupperna, demografiskt, köpbeteende, trender etc
- Nyckelkonkurrenter
- Varumärkets positionering
- Varumärkeslöfte
- Målgruppsdefinition
- Marknad
- Ton och manér • Kommunikativa huvudbudskap
- Bärande idé i reklamen
- Metod – Workshop med styrelse , ledningsgrupp, utvalda medarbetare.
- Leverans – En plattform i text som kan presenteras internt på företaget.
- Vilka produkter och tjänster passar eller passar inte under varumärket?
- Textbearbetning som kan appliceras till hemsida.
- Varumärkets personlighet
- Förutsättningar för s.k. brand extension? Ryms produkt A och B under samma varumärke?
- Place branding
- Employer branding
- Företagskultur och värdegrund
Process vid framtagandet av varumärkesplattform
Beroende på vilka förutsättningar och behov som finns ser processen olika ut. Vi börjar med att ta fram en bild av företaget, sen håller vi en workshop med utvalda medarbetare och ledningsgrupp där vi går igenom mål och vilka förutsättningar som finns. Leverans av varumärkesplattformen sker sedan med en strategisk framtagen rapport som innehåller guide-anvisningar med text, bilder, grafer och logotyper.
Konsultation för er varumärkesplattform
Vi hjälper dig att komma igång med varumärkesarbetet och utforma en varumärkesplattform! Om du är intresserad av att utveckla en varumärkesplattform, eller vill diskutera frågor kring ditt varumärke så kontakta oss för konsultation.