• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Webbredaktör

Webbredaktör Stockholm

  • Content marketing
    • Digitala kampanjer
      • Dynamiska sökannonser
      • Jämförelse av PPC-plattformar
      • Kurs – Google Adwords
      • PPC-förvaltning
      • PPC-kampanjer (pay-per-click)
      • Skillnaden mellan organiskt sök och PPC
    • Nyhetsbrev
    • Sociala medier
    • Hantera kommentarer i sociala medier
  • SEO
    • SEO-Copywriting
    • Vad är organisk ranking?
    • Vad är Google Places?
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesanalys
    • Varumärkesplattform
    • Varumärkesmätning
    • Varumärket i organisationen
    • Konvertering
    • Leadsgenerering
  • Webbredaktion
    • Outsourcad webbavdelning
    • Vi producerar innehåll
    • Produktionsstöd
    • Webbproduktion
    • Design
    • UX – User Experience Design
  • Om oss
    • Affärsnytta
    • Blogg
    • Digital strategi
    • Hur vi arbetar
    • Kunder
    • Rådgivning och expertis
    • Våra värderingar
    • Vårt erbjudande
    • Praktik
  • Kontakt
  • English

Varumärkesplattform

En varumärkesplattform är ett strategiskt styrdokument jämförbart med en affärsplan som fokuserar på kärnan i en verksamhet. Den beskriver den varumärkesuppbyggande processen, innehållande element som företagets vision, affärsidé, mission, kärnvärden, varumärkeslöfte, varumärkesidentitet och positionering.

Varumärkesplattform beskriver vilka vi är, vad vi gör, vad vi står vi och vad vi verkar för.

Den är grunden för allt vi erbjuder,  vad vi lovar kunden och hur vi kan visa att vi kan göra detta på ett trovärdigt sätt.

En varumärkesplattform svarar på frågorna?

  1. Varför finns vi?
  2. Hur ska vårt varumärke kännas och upplevas?
  3. Vad gör vi för skillnad?
  4. Vad gör vårt erbjudande unikt från våra konkurrenter?

Varumärkesplattformen ligger till grund för den grafiska plattformen och vid utformning av reklambudskap. En tydlig varumärkesplattform är en förutsättning för att kunna bygga ett starkt varumärke. Varumärken är löften som uttrycker vad vi är och vad vi står för. Löftet som omvandlas till förväntan hos kunder och målgrupper, baserat på alla intryck och signaler som associeras med varumärket. En varumärkesplattform är även en förutsättning för att koordinera kommunikationen i alla olika kanaler och gör att arbetet med kommunikation och affärsutveckling enklare och effektivare.

Varumärket är den röda tråden, och ska ge guidning internt för vad vi gör och vad vi inte gör. Det handlar om att hitta kärnan i affären och göra den kommunicerbar på ett tydligast sätt. Att utveckla ett varumärke handlar om att våga berätta vad man är och vad man står för.

Varumärkesplattform

Exempel på vad en varumärkesplattform beskriver:

  1. Strategisk rådgivning
  2. Analys och undersökningar
  3. Varumärkes- och kommunikationsstrategi
  4. Utveckling av varumärkesplattform
  5. Organisationens kärnvärden
  6. Varumärkeslöfte
  7. Intern förankring och utbildning
  8. Historia & personlighet
  9. Storytelling
  10. Kärnvärden
  11. USP Unique selling proposition
  12. Unikitet
  13. Vision, mission, affärsidé
  14. Positionering
  15. Strategiska utvecklingsområden
  16. De viktigaste målgrupperna, demografiskt, köpbeteende, trender etc
  17. Nyckelkonkurrenter
  18. Varumärkets positionering
  19. Varumärkeslöfte
  20. Målgruppsdefinition
  21. Marknad
  22. Ton och manér • Kommunikativa huvudbudskap
  23. Bärande idé i reklamen
  24. Metod – Workshop med styrelse , ledningsgrupp, utvalda medarbetare.
  25. Leverans – En plattform i text som kan presenteras internt på företaget.
  26. Vilka produkter och tjänster passar eller passar inte under varumärket?
  27. Textbearbetning som kan appliceras till hemsida.
  28. Varumärkets personlighet
  29. Förutsättningar för s.k. brand extension? Ryms produkt A och B under samma varumärke?
  30. Place branding
  31. Employer branding
  32. Företagskultur och värdegrund

Process vid framtagandet av varumärkesplattform

Beroende på vilka förutsättningar och behov som finns ser processen olika ut. Vi börjar med att ta fram en bild av företaget, sen håller vi en workshop med utvalda medarbetare och ledningsgrupp där vi går igenom mål och vilka förutsättningar som finns. Leverans av varumärkesplattformen sker sedan med en strategisk framtagen rapport som innehåller guide-anvisningar med text, bilder, grafer och logotyper.

Konsultation varumärkesplattform

Konsultation för er varumärkesplattform

Vi hjälper dig att komma igång med varumärkesarbetet och utforma en varumärkesplattform! Om du är intresserad av att utveckla en varumärkesplattform, eller vill diskutera frågor kring ditt varumärke så kontakta oss för konsultation.

Primärt sidofält

Vi levererar affärsnytta

En aktiv webbnärvaro och optimering av konvertering. Vår process stärker ert varumärke, ökar synligheten och låter dig nå fler kunder. Läs om Affärsnytta.

Hur kan ett uppdrag se ut? Alla våra uppdrag utgår från kundens affärsmål och behov. Vår arbetsprocess är effektiv och tydlig vilket leder till mätbara resultat. Hur ett exempel kan se ut.

Vad vi gör

Produktion av innehåll – Vi hjälper dig att skapa nytt innehåll som är tydligt, relevant och anpassat till ditt varumärke. Hur funkar det?

Hjälp med hemsidan? Anlita oss som webbredaktör så tar vi hand om och sköter er hemsida. Läs mer om webbredaktör.

Sociala medier – Vi ger råd, tar fram strategier, driver dina kanaler och din kommunikation för att maximera nyttan online. Läs mer!

Konvertering på webben – Med en bra Konvertering slipper du missa affärer. Vi hjälper dig att optimera konverteringen i dina digitala kanaler! Lär dig mer!

Digital rådgivning – Behöver du en second opinion, någon att bolla idéer med eller råd i webbrelaterade frågor? Fråga oss!

Senaste inläggen

  • Intressant om content marketing
  • Nytt jobb? PPC och Display-ansvarig
  • Varför ska man ha en företagsblogg?
  • Arbeta strukturerat med innehåll
  • SEO-tips för hemsidan
  • WooCommerce e-handel

Vad tycker våra kunder

”Det funkade över förväntan! De är proffsiga och kan förklara saker på ett enkelt sätt. Rekommenderar dem!”
Peter Lundgren – Westpoint

”Vi har haft löpande support vilket varit ett stort stöd för oss. De har tillfört idéer och kompetens inom sociala medier som löste våra funderingar och frågor.”
Anna Widell – Secure Systems

Footer

Kontakta oss

Webbredaktör.se
Folkungagatan 44
118 26 Stockholm
Tel: 08-646 11 00
E-post: info@webbredaktör.se

Nya talanger sökes!

Vi söker efter nya engagerade medarbetare. Är du duktig på digital marknadsföring eller en erfaren webbskribent? Kontakta oss!

Vill du ha hjälp med?

  • Content marketing
  • Digitala kampanjer
  • Konvertering
  • Nyhetsbrev
  • Sociala medier
  • Varumärkesstrategi
  • Webbredaktör
  • Webbproduktion

Varför anlita oss?

Vi är din inhyrda webbavdelning. Behöver du en partner som engagerar sig i din hemsida eller marknadsföring? Vi arbetar med digital kommunikation och webbproduktion. Vi hjälper våra kunder med att ta till vara på webbens alla möjligheter – från rådgivning i sociala medier till marknadsföringsinsatser och mätbara mål. Kontakta oss så berättar vi hur du kan skapa engagemang hos dina kunder och användare.

Copyright © 2025 · Webbredaktör