I sociala medier samarbetar du med din målgrupp på deras villkor. Det blir allt viktigare för företag att synas i sociala medier som Facebook. Så viktigt att företagen är villiga att betala människor som ”gillar” dem.
Sociala medier, begreppet som nu har blivit vardag. De flesta företag kan tjäna på att ha en närvaro i sociala medier, så länge det är genomtänkt och både kanal och innehåll hålls relevant.
Vi hjälper dig att skapa och upprätthålla en dialog med dina kunder. Vi kan skapa kampanjer där vi utgår från sociala medier som integreras med din övriga kommunikation för att lösa dina uppsatta affärsmål. Vi tar dig genom hela processen för att skapa kampanjer och en långsiktig kommunikation via sociala medier, som Facebook och Twitter. Vi är duktiga på att ta fram strategier och kampanjplaneringar samt idégenerering till produktion och sen rapportering av resultat det genererar.
Sociala medier kan bygga och stärka ditt varumärke
Vi ansvarar för att dina sociala medier bygger och utvecklar ditt varumärke samt uppfyller dess strategiska mål. Vi skapar resultat som är hållbara och mätbara. Vi tar fram definierbara mått och nyckeltal för att mäta värdet på dina aktiviteter i sociala medier. Vi hjälper till att utveckla riktlinjer för både intern och extern kommunikation och hjälper att se till och skydda din rykte online. Med sociala medier kan du hantera och förbättra din kundkommunikation inom områden i ett företag, från produktutveckling, kundservice, marknadsföring och PR. Det viktigt är att förankra strategin med alla berörda personer så att man kan säkerställa att företagets strategi i sociala medier kan genomföras framgångsrikt.
Personliga rekommendationer i sociala medier
Knapptrycken har blivit en vara som kan köpas och säljas. Men att bara räkna ”likes” ger inte mycket. Personliga rekommendationer är det som vi värderar mest när vi ska köpa en vara eller produkt. Tester har visat att marknadsföring via sociala medier baserat på personliga rekommendationer verkligen fungerar.
Idag är det lätt för nöjda kunder och missnöjda kunder att sprida sitt budskap till fler personer än vad du kan föreställa dig. Som marknadsförare är de sociala medierna alltså både på gott och ont. Det har lett till att konsumenterna nu har tagit över en stor del av makten över medierna och dessutom blivit mer skeptiska till traditionella reklambudskap. Det gör att du som marknadsförare behöver vara betydligt mer lyhörd och öppen i din dialog med kunderna än vad man tidigare har varit.
Kan du ignorera sociala medier idag?
Om du inte är med och påverkas vad som sägs om ditt varumärke på nätet, leder det till att du låter andra ta kontroll om vad som sägs om ditt företag online. Även om ditt varumärke inte är aktivt i den sociala medier så riskerar du att missa affärer då det finns en oerhörd potential. Det kan leda till att du missar att ta hand om eventuellt missnöjda kunder, du går även miste om att dra nytta av de som är lojala.
Dessa kanaler hanteras bäst genom att du engagera din publik, experimenter med nya metoder för kommunikation och belönar kunder för deras lojalitet med att erbjuda exklusiva erbjudanden. Via sociala medier kan du hitta billiga och enkla sätt att nå ut med dina budskap än via traditionella medier, och du kan få ut mycket mer effekt för pengarna. Att idag lyssna på dina kunders feedback och idéer och få respons på dina produkter och tjänster kan ge dig värdefulla insikter.
Vi har arbetat med sociala medier för företag sedan 2009 och vet hur bra det kan fungera, och vad man bör tänka på som företag för att lyckas.
Det som är viktigt i sociala medier är att tänka på följande:
- Innehåll
- Dialog
- Strategi
Vi vet vad som krävs för att lyckas med social medier och hur man bäst kopplar ihop det med övrig webbaktivitet för att maximera sin webbsatsning. Vi vet även när sociala medier inte fungerar. Vi arbetar med våra kunders sociala medie satsningar i kanaler som bloggar, LinkedIn, Facebook, Google+, Twitter, Youtube, Slideshare, Instagram, Pinterest m.m. Vi skapar innehåll och publicerar samt för dialogen.
Att hantera kommentarer i sociala medier:
Många företag är rädda vad andra ska tycka om dem i sociala medier, och därför undviker de att kommunicera med sina kunder. Det tycker vi är fel. Det svåraste i sociala medier är att hantera kommentarer men vet man hur man ska göra och dra nytta av sociala medier är det en stor styrka. Läs våra råd om kommentarshantering.
Utbildningar och föreläsningar
Vi föreläser regelbundet om sociala medier i olika sammanhang. Har du frågor eller funderingar runt hur sociala medier kan hjälpa ditt företag att utvecklas och hur vi kan hjälpa dig? Kontakta oss.