Innehållet är nyckeln! Innehåll är receptet för framgång! Vi kan producerar ert innehåll.
Allt på webben handlar om innehåll, det kan vara bilder, texter, videos, spel, musik, presentationer m.m. Innehållet är nyckeln till framgång – på gott och ont. Det sökmotorer i huvudsak kan läsa är text. Det viktiga med innehåll är att det är relevant. Med content marketing vill man skapa innehåll som berör besökaren på något sätt.
Innehåll på webben behöver dessutom vara webbanpassat eftersom vårt beteende på webben skiljer sig markant. På webben vill söker man ofta efter information och då vill man ha den kort och koncist. En bra test ska vara tilltalande och lättläst.
Vilket innehåll kan vi använda på webben?
Det bör vara målgruppsanpassat, efter det dina kunder söker efter. Men det är inte alltid så lätt att veta vilka som är besökarna, vad de söker efter, vad de vill ha, vad de inte vet att de vill ha. Vad vill du att dina besökare ska göra på webbplatsen? Det är flera faktorer som spelar in, men att jobba med att förbättra sitt innehåll och kontinuerligt analysera besökarnas beteende ger resultat.
Hur skriver man för webben?
Olika sajter har olika behov och på webben gäller andra villkor än i annan text. Syftet med din webbplats är avgörande för hur du ska skriva. Om du har en webbshop, bör du självklart skriva på ett annat sätt än om jobbar på en statlig myndighet. Anpassa texten efter din målgrupp. Man bör vara försiktig med att använda ironi, då den lätt kan misstolkas på webben.
Att tänka på när man skriver för webben:
- Målgrupper – vem vill du nå?
- Resultatrika rubriker
- Locka rätt läsare
- Rubriker för sökmotorer
- Ingress
- Faktaruta
- Mellanrubrik
- Fetstil
- Ny tanke – nytt stycke
- Indrag
- Punktlistor
- Undvik kursivt och understruket
- Kort men inte för kort
- Variera längden
- Konsten att skriva kort
- Det viktigaste först
- En objektiv ton
Fler tips om vad man ska tänka på när man ska skriva för webben finns på: www.iis.se
Att använda bilder
En intressant text förenat med en bra bild framhäver ett budskap ännu starkare. Bildspråk är viktigt för webbkommunikation. Rörliga bilder och grafik kan underlätta och vara pedagogiskt när man vill få en användare att göra något specifikt på sin webbplats. Bra bilder förenklar ett budskap och göra det mer lättillgänglig för besökarna.
Omvärldsbevakning
Att hålla sig uppdaterad om omvärlden t.ex. konkurrenter och marknader och vad som sägs i din bransch är ett bra sätt att skapa innehåll. Dina produkter och tjänster, din bransch, din målgrupp.
Vad pratas det om i din bransch är ett utmärkt sätt för att skapa nyhetsartiklar, bloggposter, nyhetsbrev m.m. Denna typ av information brukar också bli flitigt delad, och kan locka mycket trafik till din webbplats. Genom att ha koll kan du serva dina kunder med rätt information, det skapar förtroende och stärker ditt varumärke.
Vi kan hjälpa dig med omvärldsbevakning i din bransch.