Vad är konvertering? Jo, konvertering handlar helt enkelt om att få besökarna på din webbplats att göra det du vill att de ska göra. Det kan handla om att ta kontakt, ringa till kundtjänst, köpa en produkt eller tjänst, registrera sig för nyhetsbrev eller ladda ner ett dokument.
Att öka konverteringen kan vara det mest effektiva sättet att få fler kunder!
Konvertering kan även kallas för målomvandling eller konverteringsgrad vilket är andelen besökare som konverterar och det totala antalet besökare, man brukar ange talet i procent. Konvertering är en hel vetenskap, och som du nog förstår är det väldigt många olika faktorer som spelar in. Konverteringen skiljer sig också markant från olika branscher, därför kan det vara svårt att veta om ens konvertering är bra eller inte.
Det är väldigt viktigt när man arbetar med webben att man har förståelse och tänker på vad man vill att ens besökare ska göra på webbplatsen. Trafiken som man driver till webbplasten, vill man ju få en affär på. Att kontinuerligt arbeta med konverteringsoptimering och analys hjälper er att öka antalet chanser till en affär.
Att jobba med analys och konvertering innebär väldigt många olika moment som t.ex:
- Göra webbplatsen mobilanpassad
- Göra så att webbplatsen laddar snabbare då kunder inte gillar långsamma sidor
- Gå igenom texter och bilder
- Eyetracking
- A/B-tester
- Statistik
- Målomvandling
- Webbpsykologi
- Motivationsfaktorer
- Användartester
Som du förstår är det flera faktorer som samverkar, och alla fall är mer eller mindre unika. För att kunna öka konverteringen brukar man titta på den grafiska profilen, webbplatsens design, se över användarvänligheten. Man analyserar besökarstatistik och testar, gör ändringar och testar webbplatsen igen för att se om det blev bättre, ofta brukar man använda sig då av något som heter A/B-tester. Man arbetar även med innehåll som bilder, texter och videoklipp som stöttar konverteringen.
Behöver du hjälp med konverteringsoptimering? Vi kan hjälpa dig med att:
- Etablera målet för just din webbplats
- Utformning av säljtexter
- Konfigurera Google Website Optimizier
- Konfigurera Google Analytics
- A/B-testning
- Utformning av Call to action
Genom att analysera besökarna på din webbplats och jobba med olika målgrupper och anpassat innehåll för att öka konverteringen blir din webbsatsning mer lönsam.