Varumärkesvärde eller varumärkesmätning handlar om att skapa ett eget sätt att mäta varumärkets popularitet. Det du inte kan mäta, kan du inte styra. För att följa upp ditt varumärkesarbete rekommenderar vi att man genomför regelbundna mätningar. Ofta brukar man använda sig av telefonbaserade intervjuer, eller webbundersökningar. Vi utgår från din varumärkesplattform och hjälper dig att sätta upp mätbara mål efter era kärnvärden.
Varumärket är vår mest värdefulla tillgång.
Förutom att ta fram ett popularitetsindex brukar man mäta företagets kärnvärden och hur det står sig mot den önskade bilden av dessa. Här mäter vi varumärkets kännedom gentemot konkurrenters varumärken i din målgrupp, detta kan man även göra internt bland din personal för att se hur väl företagets kärnvärden är etablerade. Det gör man genom att genomföra en bred varumärkesmätning med både internt och externt perspektiv. Vi tar hand om genomförande och tolkning av undersökningen, för att kunna ompröva och vidareutveckla din varumärkesplattform vid behov, under en längre period.
- Varumärket skapar aktieägarvärde
- Värdet av varumärket är ett samlat mått på framgång
Att tänka på vid planering och genomförande av en varumärkesmätning:
Det interna åtagandet – Vad är syftet med undersökningen. Vilken information behöver ni för ert interna arbete? Fundera gärna på vilken intern kunskap som skulle kunna hjälpa undersökaren optimera upplägget och hur det kan utformas för att bli ett alternativt strategiskt verktyg?
Designen – Den gamla devisen ”som man frågar får man svar” gäller i allra högsta grad. Vad vill ni veta, undersökaren ska kunna skapa relevanta formuleringar som kan ge er detta. Vilka är det ni vill prata med?
Processen – Undersökaren bör hålla dig uppdaterad om hur det löpande arbetet går. När sammanställningen är klar bör undersökaren skapa en rapport som tar fram de analyser som han eller hon bedömer vara relevanta.
Informationsutbytet – Själva presentationen, samla alla relevanta personer, både internt och externt. Uppmuntra till input och hjälp undersökaren att göra det till ett informationsutbyte istället för en presentation.