När webbplatsen sökmotoroptimeras är målet att synas högt upp i det som kallas för sökmotorns organiska listning (ej betalda annonser, PPC). Det går inte att betala till sökmotorn för att visas högt upp i den organiska träfflistan men många av webbplatserna som får höga placeringar har anlitat konsulter till hjälp.
Det som visas för varje webbplats i det organiska sökmotorresultatet är följande:
- Titeln på sidan
- Beskrivningen (meta description) eller ett utdrag av relevant text från sidan
- En länk till den aktuella webbsidan
- Vissa sökmotorer visar även viss extra information t.ex. användarbetyg s.k. rich snippets.
Faktorer som avgör placeringarna:
Resultaten visas efter hur relevanta webbsidorna och webbplatserna är för sökordet. Vad avgör hur högt upp en sida från en webbplats exponeras? Det finns inte något enskilt kriterium som avgör för hur webbplatsen exponeras i sökmotorns organiska listning. Det handlar om flera faktorer som sökmotorerna bedömer som avgör hur pass betydelsefulla de tycker att en webbplats är.
Hur gör en sökmotor för att bestämma betydelsen av en webbplats?
- Sökmotorer använder en automatiserad sökrobot för att automatiskt hämta information från en webbplats. Sökroboten registrerar också inkommande och utgående länkar.
- Uppgifterna lagras sen i en central databas som uppdateras regelbundet varje gång en webbplatsen indexeras iden.
- När någon skriver in ett sökord i sökmotorn, returneras resultatet baserat på vad sökmotorn tycker är mest relevant. Sökmotorns algoritm bestämmer placeringen. Google, som står för majoriteten av alla sökningar i Sverige, baser sin algoritm på över 200 faktorer för att avgöra en webbsidas relevans.
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är den process vi använder för att förbättra en webbsidas plats i sökresultatet. Sökmotoroptimering är den term man använder för att beskriva de steg man tar för försöka flytta upp en hemsida i Googles träfflistor. Vill man synas på internet är det viktigt att man sökmotoroptimerar sin webbplats för de aktuella sökfraser som används av potentiella kunder. Det är relevanta sökträffar som lönar sig i längden.