• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Webbredaktör.se

  • Hem
  • Blogg
  • Kunder
  • Kontakt
  • English
  • Content marketing
    • Digitala kampanjer
      • Dynamiska sökannonser
      • Jämförelse av PPC-plattformar
      • Kurs – Google Adwords
      • PPC-förvaltning
      • PPC-kampanjer (pay-per-click)
      • Skillnaden mellan organiskt sök och PPC
    • Nyhetsbrev
    • Sociala medier
    • Hantera kommentarer i sociala medier
  • SEO
    • SEO-Copywriting
    • Vad är organisk ranking?
    • Vad är Google Places?
  • Varumärkesstrategi
    • Varumärkesanalys
    • Varumärkesplattform
    • Varumärkesmätning
    • Varumärket i organisationen
    • Konvertering
    • Leadsgenerering
  • Webbredaktion
    • Outsourcad webbavdelning
    • Vi producerar innehåll
    • Produktionsstöd
    • Webbproduktion
    • Design
    • UX – User Experience Design
  • Om oss
    • Affärsnytta
    • Digital strategi
    • Hur vi arbetar
    • Rådgivning och expertis
    • Våra värderingar
    • Vårt erbjudande
    • Praktik
SEO organisk ranking på nätet

Vad är organisk ranking?

När webbplatsen sökmotoroptimeras är målet att synas högt upp i det som kallas för sökmotorns organiska listning (ej betalda annonser, PPC). Det går inte att betala till sökmotorn för att visas högt upp i den organiska träfflistan men många av webbplatserna som får höga placeringar har anlitat konsulter till hjälp.

konvertering

Det som visas för varje webbplats i det organiska sökmotorresultatet är följande:

  1. Titeln på sidan
  2. Beskrivningen (meta description) eller ett utdrag av relevant text från sidan
  3. En länk till den aktuella webbsidan
  4. Vissa sökmotorer visar även viss extra information t.ex. användarbetyg s.k. rich snippets.

Faktorer som avgör placeringarna:

Resultaten visas efter hur relevanta webbsidorna och webbplatserna är för sökordet. Vad avgör hur högt upp en sida från en webbplats exponeras? Det finns inte något enskilt kriterium som avgör för hur webbplatsen exponeras i sökmotorns organiska listning. Det handlar om flera faktorer som sökmotorerna bedömer som avgör hur pass betydelsefulla de tycker att en webbplats är.

Hur gör en sökmotor för att bestämma betydelsen av en webbplats?

  1. Sökmotorer använder en automatiserad sökrobot för att automatiskt hämta information från en webbplats. Sökroboten registrerar också inkommande och utgående länkar.
  2. Uppgifterna lagras sen i en central databas som uppdateras regelbundet varje gång en webbplatsen indexeras iden.
  3. När någon skriver in ett sökord i sökmotorn, returneras resultatet baserat på vad sökmotorn tycker är mest relevant. Sökmotorns algoritm bestämmer placeringen. Google, som står för majoriteten av alla sökningar i Sverige, baser sin algoritm på över 200 faktorer för att avgöra en webbsidas relevans.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är den process vi använder för att förbättra en webbsidas plats i sökresultatet. Sökmotoroptimering är den term man använder för att beskriva de steg man tar för försöka flytta upp en hemsida i Googles träfflistor. Vill man synas på internet är det viktigt att man sökmotoroptimerar sin webbplats för de aktuella sökfraser som används av potentiella kunder. Det är relevanta sökträffar som lönar sig i längden.

SEO analys

Primärt sidofält

Vi levererar affärsnytta

En aktiv webbnärvaro och optimering av konvertering. Vår process stärker ert varumärke, ökar synligheten och låter dig nå fler kunder. Läs om Affärsnytta.

Hur kan ett uppdrag se ut? Alla våra uppdrag utgår från kundens affärsmål och behov. Vår arbetsprocess är effektiv och tydlig vilket leder till mätbara resultat. Hur ett exempel kan se ut.

Vad vi gör

Produktion av innehåll – Vi hjälper dig att skapa nytt innehåll som är tydligt, relevant och anpassat till ditt varumärke. Hur funkar det?

Hjälp med hemsidan? Anlita oss som webbredaktör så tar vi hand om och sköter er hemsida. Läs mer om webbredaktör.

Sociala medier – Vi ger råd, tar fram strategier, driver dina kanaler och din kommunikation för att maximera nyttan online. Läs mer!

Konvertering på webben – Med en bra Konvertering slipper du missa affärer. Vi hjälper dig att optimera konverteringen i dina digitala kanaler! Lär dig mer!

Digital rådgivning – Behöver du en second opinion, någon att bolla idéer med eller råd i webbrelaterade frågor? Fråga oss!

Senaste inläggen

  • Intressant om content marketing
  • Nytt jobb? PPC och Display-ansvarig
  • Varför ska man ha en företagsblogg?
  • Arbeta strukturerat med innehåll
  • SEO-tips för hemsidan
  • WooCommerce e-handel

Vad tycker våra kunder

”Det funkade över förväntan! De är proffsiga och kan förklara saker på ett enkelt sätt. Rekommenderar dem!”
Peter Lundgren – Westpoint

”Vi har haft löpande support vilket varit ett stort stöd för oss. De har tillfört idéer och kompetens inom sociala medier som löste våra funderingar och frågor.”
Anna Widell – Secure Systems

Footer

Kontakta oss

Webbredaktör.se
Folkungagatan 44
118 26 Stockholm
Tel: 08-646 11 00
E-post: info@webbredaktör.se

Nya talanger sökes!

Vi söker efter nya engagerade medarbetare. Är du duktig på digital marknadsföring eller en erfaren webbskribent? Kontakta oss!

Vill du ha hjälp med?

  • Content marketing
  • Digitala kampanjer
  • Konvertering
  • Nyhetsbrev
  • Sociala medier
  • Varumärkesstrategi
  • Webbredaktör
  • Webbproduktion

Varför anlita oss?

Vi är din inhyrda webbavdelning. Behöver du en partner som engagerar sig i din hemsida eller marknadsföring? Vi arbetar med digital kommunikation och webbproduktion. Vi hjälper våra kunder med att ta till vara på webbens alla möjligheter – från rådgivning i sociala medier till marknadsföringsinsatser och mätbara mål. Kontakta oss så berättar vi hur du kan skapa engagemang hos dina kunder och användare.

Copyright © 2023 · Webbredaktör.se · Om webbplatsen