Varumärkesrevision – En startpunkt för varumärkesbyggandet är att göra en situationsanalys med varumärket som utgångspunkt. Vi delar först in det i två typer av företag: Företag där är framtida förändring är viktigast och företag där den nuvarande verksamheten skall behållas och utvecklas. Varumärkesanalys är en central och strategisk mycket viktig uppgift för marknadsförare, varumärkesansvariga och andra som är involverade i företagets strategiska arbete.
Varumärkesanalyser – Först en grundlig analys av ditt varumärke, din målgrupp, din organisation, dina konkurrenter och din omvärld.
Identitetsanalys – Hur ser den egna organisationen på varumärket? Det vill säga att analysera varumärkets identitet. Har företagets kultur starka och tydliga värden som kan användas eller är det svagt och odifferentierat? Stämmer den interna bilden med kundernas bild av varumärket?
Image-undersökningar – Varumärkesutveckling börjar med att känna din målgrupp. Vi undersöker din målgrupps preferenser och genomför exempelvis fokusgrupper, intervju- och enkätundersökningar samt analysera målgruppens digitala avtryck på nätet.
Varumärkesanalys kan bestå av fyra olika perspektiv:
- Företaget, verksamheten, Företagsanalys
- Kunder, Kundanalys
- Konkurrenter, Konkurrentanalys
- Marknadsmiljö
1. Företaget / verksamheten:
- Hur ser vårt affärsflöde ut idag. Hur kommer det att se ut i framtiden?
- Vad är våra tydligaste styrkor?
- Vad är vår kärnkompetens
- Hur är våra relationer med våra intressenter
- Vilka distributionsprioriteringar har vi idag?
- Vilka är våra viktigaste intressenter idag (kunder, ägare, leverantörer etc)
- Vilka värderingar och kulturer har vi i företaget?
- Vad är vår Corporate Strategy?
- Vilka arv finns?
- Vilka kommunikationssymboler har vi använt och använder idag?
- Vad är attityden hos vår personal, Hur uppfattar de vårt företag, våra produkter och våra kunder?
1. Företagsanalys:
- Vilka allianser behöver vi skapa för att bli framgångsrika?
- Hur ser en framtida typisk anställd ut? Hur kommer han/hon att vilja arbeta? Hur entusiasmerar vi honom/henne?
- Om våra kunder skulle forma om vårt företag åt oss idag, vad skulle de förvandla oss till?
- Hur kan vi utnyttja de senaste tekniska landvinningarna till vår fördel?
- Hur kan vi förstärka våra förbindelser med våra främsta kunder, affärspartners och andra viktiga intressenter?
- Vilka strategiska resurser och kapacitet måste vi bygga upp för att dominera marknaden i framtiden? Hur skall vi bygga upp den?
2. Kunder:
- Vilka påverkar beslutet?
- Vilka attribut värderas?
- Hur engagerade är de?
- Hur lojala är kunderna idag? Varför?
- Hur ser beslutssituationen ut för våra kunder?
- Finns olika ”need-states”? Behovsstatus?
- Vilka ”triggers” finns?
2. Kundanalys:
- Vilka är våra kunder just nu, varför köper de av oss och inte av våra konkurrenter?
- Genom vilka kanaler kommer du att nå morgondagens kunder?
- Var kommer gränserna mellan branscher dras i framtiden?
- Håller deras behov på att förändras och i så fall vad ligger bakom den förändringen?
- Hur kan vi utnyttja förändringen till vår fördel?
- Verkar det troligt att du kommer att betjäna samma kunder i framtiden som du gör idag? Om inte, på vad sätt skiljer sig morgondagens kunder från framtidens?
3. Konkurrenter:
- Vad är konkurrenternas strategier?
- Vad är deras styrkor och svagheter?
- Hur har de positionerat sig?
- Vad kommer deras framtida respons vara på vårt agerande?
- Våra viktigaste konkurrenter? idag och i framtiden
- Finns det en skillnad mellan vilka vi uppfattar som konkurrenter och hur våra kunder ser på vilka våra konkurrenter är?
3. Konkurrentanalys:
- Vilka är våra konkurrenter idag och varför köper kunderna hellre av dem än av oss?
- Hur kommer konkurrensen att se ut?
- Vad måste vi göra för att vara säkra på att branschen utvecklas så att vi gynnas maximalt?
- Förändras lojaliteten, och så fall varför?
- Hur kan vi utnyttja förändringen till vår fördel?
- Vad kommer konkurrensen att basera sig på? Fortlöpande innovationer? Specialtillverkning? Konkurrens i samarbete eller vad?
4. Marknadsmiljö:
- Vilka värderingar kommer den värld vi verkar i ha i framtiden?
- Vilka tekniska lösningar skulle kunna dyka upp i framiden?
- Hur kommer det att påverka oss?
- Vilka strukturella förändringar i vår bransch skulle kunna dyka upp i framtiden?
Som du ser finns det en hel del faktorer att ta hänsyn till vid framtagandet av varumärkesanalys för att skapa en långsiktig varumärkesutveckling.