Hur går man till väga för att hitta kunder som är intresserade av dina produkter och tjänster. Hur hittar dina kunder dig? Hur hittar du dina kunder? Hur gör du för att stå ut och synas igenom mediabruset? Visst vore det väl bra om du visste vad dina kunder var intresserade av, och tänk om du visst precis vem som ville ha varenda produkt som du säljer.
Genom att med hjälp av leadsgenerering hitta de kunder som är mer intresserade av dina produkter än vad andra kunder är. De kunderna vill du väl kommunicera med? Visst skulle du väl välja att kommunicera och bearbeta just dem? Det är det som leadsgenerering handlar om.
Vad är leads? Leads är benämningen på kunder och potentiella kunder som är intresserade av dina produkter och tjänster. Man brukar skilja på varma och kalla leads, där man menar att kalla leads är de som tidigare uttryckt ett intresse för en vara eller tjänst.
Att med hjälp av leadsgenerering utveckla dina säljinsatser bearbetar du kunder som redan visats sitt intresse. Med hjälp av leadsgenerering kan du ta reda på vilka kunder som visar intresse och vilka som inte gör det, så att du lägger din tid och resurser på rätt kunder.
Vi delar in leadsgenerering i fyra steg:
- Analys
- Strategi
- Action
- Utvärdering
Analys – Bestående av syfte och problemställning undersöker vi er tänkta målgrupp och era befintliga kontaktuppgifter. Vi definierar syfte och målsättning.
Strategi – Varje kampanj är unik och har olika förutsättningar. En tydlig strategi för bearbetningen av kunderna är viktigt för att få maximal utdelning. Vi fastställer ert budskap och vad ni vill få fram till era mottagare samt en konkret handlingsplan.
Action – Handlingsplanen fastställer det praktiska i genereringen av leads. Vi ser till att leadsgenereringen har korrekt omfattning för ert säljstöd. Ni sköter uppföljningen av leads själva, eller överlåter även uppföljningen av kampanjen till oss.
Utvärdering – Leadsgenerering ger effekt direkt. Vi mäter och går igenom arbetet och vika resultat det gett och ser om det svarar mot målsättningarna. Vi belyser vad som var bra men även vad som kan göras bättre.